Wie is Raquel

Graag stel ik mezelf voor. Mijn naam is Raquel Schoneveld, geboren en getogen in Apeldoorn. Na de HAVO heb ik de HBO opleiding Psychodiagnostisch werk gedaan. Tijdens mijn stage bij het Pedologisch Instituut in Duivendrecht ben ik zo enthousiast geraakt over het vak pedagogiek dat ik na mijn HBO diploma ben gaan doorstuderen aan de VU in Amsterdam met een stage op het MKD (dagbehandeling jonge kind) in Hoogeveen. Na drie jaar ontving ik mijn bul orthopedagogiek, met als specialisatie “gezinnen in psychosociale moeilijkheden”. Al vrij snel nadat ik mijn bul had kon ik op vervangingsbasis aan het werk op het MKD waar ik stage had gelopen. Ook kon ik starten binnen het speciaal onderwijs: de Ambelt. In eerste instantie ook op vervangingsbasis op diverse locaties van de Ambelt, maar al snel kreeg ik een vast contract voor drie dagen in Zwolle. De Ambelt is een cluster 4 school: zij bieden onderwijs en begeleiding aan kinderen en jongeren met psychiatrische en/of gedragsproblemen. Om als orthopedagoog in het onderwijs te werken en zo dus zowel kinderen, leerkrachten als ouders te begeleiden beviel mij heel goed. Dus toen er nog een vacature kwam bij eveneens een cluster 4 school in Nunspeet heb ik ook daar gesolliciteerd om zo fulltime te kunnen gaan werken in het cluster 4 onderwijs. Op de Dokter A. Verschoorschoolin Nunspeet voelde ik mij heel welkom en ik zou haast zeggen dat ik me er “thuis” voelde. Toen de gelegenheid zich voordeed dat ik op de Verschoorschool fulltime kon gaan werken heb ik dit met beide handen aan gegrepen. En ik werk hier nog steeds met veel plezier.Mijn werkzaamheden als orthopedagoog op de Verschoorschool zijn zeer divers. Ze hebben betrekking op heel veel facetten van het speciaal onderwijs: toelating van nieuwe leerlingen, begeleiding van leerlingen zowel individueel als in groepjes, begeleiden van ouders, begeleiden van leerkrachten, vormgeven en uitzetten van het pedagogisch klimaat binnen de school, vormgeven aan dat wat de nieuwe wetgeving (passend onderwijs) van ons vraagt, observatie en onderzoek van leerlingen. Dit lijstje is zeker niet compleet maar geeft misschien wel een beeld van de diversiteit van mijn taken.Wat mijns inziens de Verschoorschool een bijzondere school maakt is de “open mind”, het voor de kinderen en hun ouders gaan en daarbij ook “out of the box” te durven denken. En zo is ook Matu op school gekomen.

Al heel vroeg had ik zowel liefde voor kinderendie extra zorg of begeleiding nodig hadden als voor dieren. En al snel had ik de overtuiging dat dieren iets heel bijzonders voor deze kinderen kunnen betekenen. Dit zag ik op verschillende manieren om mij heen. Dit bleef altijd kriebelen, tot ik een aantal jaren geleden mij daar graag verder in wilde verdiepen. Dus ben ik een opleiding gaan volgen bij Therapiehond Nederland in Drachten. Vanuit die opleiding moesten er meerdere stage opdrachten gedaan worden en dit mocht ik op de Verschoorschool doen. Ikhad zelf geen hond omdat ik fulltime werkte, dus heb ik de hond van een goede vriend geleend (en eerst laten testen) om daar de stage opdrachten mee te doen. Dit was erg leuk om te doen en wat zo mooi was dat meerdere collega’s en de directie ook enthousiast waren over de inzet van een hond op school. Wat ik niet had durven dromen gebeurde: ik mocht gaan werken met een hond op de Verschoorschool!